הקפאת ביציות – כרופאה העוסקת בפוריות, אני פוגשת ומטפלת מדי יום בנשים, בכל טווח הגילאים, אשר אינן מצליחות להרות מביציותיהן ובשל כך נאלצות לעבור טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית או להרות מתרומת ביצית.

שימור פוריות על ידי הקפאת ביציות בגיל צעיר מאפשר לך להחליט מתי להרות וללדת.

אישה נולדת עם מספר מסוים של ביציות בשחלות (כ- 2-3 מיליון ביציות בלידה המכונות: "מאגר ביציות" או "מחסן ביציות" או "רזרבה שחלתית"). מאגר הביציות אינו מתחדש וישמש את האישה כל חייה. לאורך השנים חל איבוד קבוע של ביציות מהמאגר שהולך ומדלדל (זאת בניגוד לגבר שאצלו תאי זרע חדשים מיוצרים כל הזמן). מגיל ההתבגרות והתחלת המחזור החודשי, בכל שחלה "יורדות" מדי חודש מספר ביציות מה"מחסן" ל"מדף", ושם הן מתחילות לגדול יחד.

בשלב מסוים ביצית אחת תשתחרר בביוץ ושאר הביציות יתנוונו. עם הגיל, מספר הביציות שבמחסן הולך וקטן וכן איכות הביציות יורדת. לכן יורדים עם הגיל הסיכוי להריון ולידה של עובר חי ובריא. מעבודות מחקר רבות שנעשו בתחום, ידוע כי סיכויי ההריון והלידה אחרי גיל 35 (גם בהפריה חוץ גופית) נמוכים משמעותית מאשר לפני גיל 35. אחרי גיל 37 קצב איבוד הביציות גדל והסיכוי להריון ולידה יורד בהתאמה. מעל גיל 40 הירידה בכמות ואיכות הביציות חדה ואחרי גיל 42-43 הסיכויים להריון ולידה קטנים עד מאוד.

לשמחתי, החל משנת 2011 נשים במדינת ישראל יכולות להקפיא ביציות למטרת שימור  פוריות, בין הגילאים 30-41, לא רק משיקולים רפואיים.

על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות נשים יכולות להקפיא ביציות שלא מסיבות רפואיות: "נשים המעוניינות לשמר ביציות ואשר מלאו להן 30 שנים אך טרם מלאו להן 41. מספר הטיפולים המרבי בנשים כאמור: עד 4 שאיבות או השגת 20 ביציות (לפי המוקדם).
אישה שהחלה בתהליך בטרם מלאו לה 41, זכאית להמשיכו עד מיצוי מספר הטיפולים המרבי (או השגת מספר הביציות האמור לעיל) כל עוד נמשך התהליך באופן רציף, בהתאם לסטנדרטים רפואיים מקובלים." http://www.health.gov.il/hozer/mr01_2011.pdf

תהליך הקפאת ביציות

תהליך הקפאת ביציות דומה ברובו לתהליך הפריה חוץ גופית סטנדרטי, מלבד העובדה שלאחר שאיבת הביציות מגוף האישה, הביציות אינן עוברות הפריה אלא מוקפאות להפריה עתידית. התהליך כולל מתן טיפול הורמונלי שנועד לייצר מספר ביציות בו זמנית. בזמן הטיפול אבצע מעקב בעזרת בדיקות דם ובדיקות אולטרסאונד ובזמן המתאים אבצע את שאיבת הביציות.

שאיבת הביציות מתבצעת בהרדמה כללית/טשטוש עמוק ונמשכת מספר דקות בלבד. השאיבה מתבצעת תחת הנחית אולטרסאונד בגישה נרתיקית ואינה כואבת. (ראי פירוט מלא על ההליך בעמוד הפריה חוץ גופית באתר).

השיטה המומלצת והמקובלת של הקפאת הביציות היא הקפאה בזיגוג (ויטריפיקציה) שהיא הקפאה מהירה במיוחד בה סיכויי ההישרדות של הביציות גבוהים ביותר ועומדים על כ- 90%. הביציות מוקפאות לטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלסיוס, בה הן נשמרות במכלי חנקן ייעודיים. הביציות נשמרות בהקפאה למשך 10 שנים. במידה ולאחר 10 שנים לא השתמשת בביציות עלייך להחליט האם להמשיך בהקפאתן.

הקפאת ביציות לשימור פוריות
הקפאת ביציות לשימור פוריות

כמו שצוין, כ- 90% מהביציות שורדות את תהליך ההקפאה וההפשרה, אך לאחר ההפשרה יש עוד מספר שלבים עד להריון וללידה. הביצית צריכה להיות מופרית על ידי הזרע, הביצית המופרית צריכה להמשיך ולהתחלק לעובר תקין. העובר צריך להשתרש ברירית הרחם ולהמשיך ולהתפתח. לכן לא כל ביצית מוקפאת תביא בסוף התהליך להריון ולידה.

הסיכוי להריון ולידה מביציות שהוקפאו תלוי בין היתר בגיל האישה במועד הקפאת הביציות. ככל שגיל האישה במועד הקפאת הביציות עולה, יש צורך במספר גדול יותר של ביציות מוקפאות על מנת להשיג הריון ולידה.

לאור העובדה שאנו רוצים להקפיא כ- 20 ביציות, לרב הנשים נדרש יותר ממחזור שאיבה אחד (תלוי בגיל וברזרבה השחלתית). אני מבצעת את הקפאת הביציות בבית חולים אסותא שמציע שני מחזורי הקפאת ביציות במחיר כולל של כ- 16,800 ₪ (עלות לאסותא, המחיר עלול להשתנות מעת לעת). טיפול שימור פוריות על ידי הקפאת ביציות שלא מסיבות רפואיות, הינו טיפול שלא נכלל בסל הבריאות ולעת עתה קופות החולים אינן משתתפות בהוצאות בגינו.

למי מיועדת הקפאת ביציות ?

כשאנו מקפיאים ביציות, אנו למעשה עוצרים את "השעון הביולוגי – הזדקנות הביציות" (עבור אותן הביציות המוקפאות) ומאפשרים לך את הבחירה החופשית באשר למתי או עם מי ללדת ילדים שיישאו את המטען הגנטי שלך. מכאן שהקפאת ביציות מיועדת לנשים אשר מעוניינות לדחות את ההריון והלידה לשלב מאוחר יותר בחייהן מסיבות אישיות (קריירה, העדר בן זוג, העדר מוכנות ועוד..).

לאור העובדה שבימינו הנטייה היא לדחות את הקמת התא המשפחתי, ההריון והלידה, לגיל מאוחר יותר, אז התהליך מתאים גם לנשים שמתכננות כעת ילד ראשון והן מעל גיל 30. הקפאת הביציות תוכל לשרת אותן, אם יהיה צורך, לקראת ילד שני או שלישי בעתיד.

בנשים שידוע על בעיה רפואית כגון בעיה גנטית (פרה מוטציה לתסמונת ה-X השביר), ניתוחים בשחלות, אנדומטריוזיס קשה, כימוטרפיה/הקרנות בעבר, נשאות ל- BRCA, מומלץ לשקול הקפאת ביציות לפני גיל 30. בחלק ממקרים אלו יתכן ויהיה אישור להקפאת ביציות על חשבון קופת החולים.

בפגישת הייעוץ הראשונה אקבל ממך מידע על ההיסטוריה הכללית והרפואית, אבצע בדיקה גניקולוגית ואולטרסאונד לשחלות, למדידת מספר הזקיקים בשחלות ואעבור על בדיקות דם, להערכת הרזרבה השחלתית (בהנחה שתופני לבדיקות דם לפני פגישה זו). בפגישה אבצע הערכה של הרזרבה השחלתית שלך ונדון יחד באפשרויות הטיפול ובתהליך הטיפול.

על פי החוק ניתן לבצע הקפאת ביציות עד גיל 41, אך הסיכויים להרות וללדת מביציות שהוקפאו בסוף שנות השלושים הם קטנים יותר. לכן ההמלצה שלי אליך היא לא לחכות ולהקפיא ביציות בגיל צעיר יותר.

אני מודעת היטב להתלבטויות הרבות איתן את מתמודדת לפני החלטה על טיפול של הקפאת ביציות , אשמח ללוות אותך באופן אישי בגיבוש ההחלטה.

כמו כן, חשוב לזכור כי הליך הקפאת הביציות אינו מבטיח הריון ולכן ההמלצה מעל גיל 35 היא לא להסתמך רק על הביציות המוקפאות.

יש לכן שאלות נוספות על הקפאת ביציות ? רוצים לדעת עוד על מחיר ?

הקפאת ביציות עושים רק אצל דר תמר ארנון. התקשרו לפרטים נוספים.

בהצלחה!!!

קרא עוד:

שחלות פוליציסטיות והריון

הזרעה ראשונה

ספירת זרע