מין הילוד נקבע ע"י הזרע החודר לביצית ומביא להפרייתה ולהתפתחות עובר. מין היילוד נקבע לפי כרומוזום המין אותו נושא הזרע. כרומוזום X מוביל להתפתחות נקבה וכרומוזום Y להתפתחות זכר.

 

שיטות "טבעיות"

במחקרים שונים ביחס לשיטות "טבעיות" לבחירת מין היילוד נמצאו ממצאים סותרים ויעילותן של שיטות אלה לא הוכחה.

תזמון יחסי המין יחסית לביוץ
קיום יחסי מין קרוב ככל האפשר לביוץ או בשעות שלאחר הביוץ מעלה את הסיכוי לבן. מגע מיני מעל 24 שעות לפני הביוץ מעלה את הסיכוי לבת. המלצה זו נובעת מהעובדה שזרע זכרי, המכיל כרומוזום Y, מהיר יותר מהזרע הנקבי ויגיע קודם לביצית.

PH הנרתיק סביב הביוץ
PH חומצי תומך בזרע נקבי ו- PH בסיסי תומך בזרע זכרי. כדי לשפר סיכוי לבת ניתן לבצע שטיפות נרתיק עם חומץ וכדי לשפר סיכוי לבן ניתן לבצע שטיפות נרתיק עם סודה לשתייה (שהיא בסיסית).

התנזרות ממושכת ע"י הגבר, אורגזמה של האישה, תנוחת קיום יחסי המין ותזונה  - שיטות אלה לא הוכחו כמשפיעות על מין הילוד.


הפרדת זרע לצורך הזרעה

השיטה המכונה בקיצור הפרדת זרע נועדה להפריד בין תאי זרע זכריים לתאי זרע נקביים כדי שהזרעה תבוצע בדגימה עשירה בתאי זרע מהמין הרצוי.הפרדת הזרע מתבצעת לפי צפיפות הזרע או תנועתו.זרע עם מטען גנטי Y (זכר) הינו בעל משקל סגולי נמוך יותר ולכן מהיר יותר מזרע עם מטען גנטי  X(נקבה). ההפרדה מבוצעת בשיטת אריקסון (קולונת אלבומין) או על פי מהירות שחייה של תאי הזרע. השיטה נבחרת לפי איכות הזרע. יש הטוענים כי סיכויי ההצלחה בשיטה זו עומדים על 70%-85%.

שיתוף פעולה ותזמון נכון של מועד הביוץ ע"י בדיקות דם הורמונליות ומעקב זקיקים בשחלה באולטרסאונד ולבסוף הזרעה לאחר הפרדת זרע בתזמון האופטימלי, דרושות לצורך הצלחת הטיפול בשיטה זו.


הפריה חוץ גופית ו- PGD

השיטה האמינה ביותר לקביעת מין הילוד היא הפריה חוץ גופית ו- PGD. בשיטה זו יוצרים עוברים במעבדה, לוקחים תא מן העובר ובודקים את הכרומוזומים של העובר. לאחר מכן מעבירים לרחם עובר מהמין הרצוי.

שיטה זו מעלה מעלה ביתר שאת שאלות אתיות משמעותיות. כך למשל, עולה שאלת הלגיטימיות של בחירת המין וכן שאלת השמדת עוברים שאינם מהמין הרצוי. בשל שיקולים אתיים שימוש בשיטה זו לבחירת מין היילוד מנוגד להוראות משרד הבריאות בישראל, למעט במקרים של מחלות גנטיות הקשורות במין הילוד.

משרד הבריאות הקים וועדה מיוחדת לצורך אישור הטיפול (ללא קשר לבעיות גנטיות) לזוגות עם לפחות 4 ילדים מאותו מין. אחוז קטן מהבקשות מאושר, לכן חלק גדול מהזוגות כלל לא פונה לוועדה. זוגות המעוניינים להשתמש בשיטה זו נאלצים לעבור את הליך ההפריה החוץ גופית בחוץ לארץ.

בהצלחה!!!

יחד איתך בדרך להצלחה!