הזרעה עם זרע תורם/הזרעה מלאכותית מיועדת לזוגות חד מיניים, נשים ללא בן זוג ולזוגות בהם לגבר יש בעיית זרע קשה, אשר לא מאפשרת הריון מזרע בן הזוג.

בנק זרע הוא גוף המקשר בין נשים/זוגות המעוניינים בתרומת זרע לבין תורמי זרע. בבנק זרע מאוכסנות מנות זרע קפואות המוחזקות בטמפרטורה של מינוס 195 מעלות צלסיוס. בתנאים אלה, מנות הזרע יכולות להישמר שנים רבות.

בישראל התרומה היא אנונימית. התורם אינו יודע את זהות מקבלות/מקבלי הזרע. מקבלות/מקבלי הזרע אינן/ם יודעות/ים את זהות התורם.

בישראל יש 17 בנקי זרע הפועלים באישור משרד הבריאות, חלקם ציבוריים וחלקם פרטיים.

http://health.gov.il/Subjects/Med_Inst/Sperm_Bank/Documents/sperm_banks_Israel.pdf

משרד הבריאות אישר גם 11 בנקי זרע בחו"ל (בארצות הברית, אנגליה ודנמרק), מהם ניתן לייבא זרע לישראל. לחלק מבנקי הזרע הפרטיים בישראל קשרים ישירים עם בנקי הזרע המאושרים בחו"ל והם מייבאים לארץ מנות זרע של תורמים מחו"ל.

התרומות מחו"ל יכולות להיות מתורם אנונימי, כפי שקיים בארץ, או מתורם המוכן למסור מידע על עצמו, כולל אפשרות של מסירת שמו לילד/ה שנוצר/ה מהתרומה בהגיעו/ה לגיל 18.

http://health.gov.il/Subjects/Med_Inst/Sperm_Bank/Documents/sperm_banks_abroad.pdf

על פי הנחיות משרד הבריאות הקריטריונים העיקריים לבחירת תורמי זרע הם:

http://health.gov.il/Subjects/fertility/Pages/sperm-bank.aspx

 

  • התורמים חייבים להיות רווקים (לא גרושים או אלמנים);
  • טווח גילאים בין 18-30;
  • המצב הבריאותי של התורם;
  • הרקע המשפחתי של התורם: מחלות גנטיות, מחלות נפשיות וכו';
  • איכות זרע תקינה;
  • נלקחים בחשבון מאפיינים חיצוניים (צבע עיניים, שיער, מבנה גוף, גובה);
  • השכלה/שירות צבאי;
  • התורם מסכים לשמירת DNA לבדיקות עתידיות אם נדרש;
  • התורם עובר בדיקות רפואיות הכוללות בדיקת דם (לשלילת איידס, נשאות להפטיטיס C והפטיטיס B);

כיום יותר ויותר בנקי זרע מבצעים בדיקות גנטיות לתורם הזרע. בכל מקרה, מומלץ לכל מטופלת לפני הזרעה מלאכותית עם זרע תורם לעבור בדיקות לנשאות של מחלות גנטיות.

שירותי בנק הזרע כולל רכישת מנת זרע, אינם בסל הבריאות וקופות החולים אינן מממנות את עלות המנה. עלות מנות הזרע הן במימון רוכשי המנה והעלות משתנה בין בנקי הזרע.

מעקב ביוץ והזרעה

לנשים/זוגות המעוניינים בהריון מתרומת זרע, אמליץ לבצע מעקב ביוץ והזרעה.
בתהליך זה נעקוב אחר הביוץ הטבעי בעזרת אולטרסאונד (מדידת גודל הזקיק המוביל) ובדיקות דם, ובתזמון אופטימלי, סביב הביוץ, נבצע הזרעה עם זרע התורם.

איך מבצעים הזרעה מלאכותית?

  • זרע התורם מופשר במעבדת בנק הזרע;
  • במעבדת הזרע מבצעים תהליך "השבחת זרע", בו מפרידים את תאי הזרע מנוזל הזרע ומבודדים את תאי הזרע התקינים ובעלי התנועתיות הטובה ביותר מתאים פגומים, תאי דלקת וחיידקים, אשר נמצאים לעיתים בנוזל הזרע. התוצאה: תאי זרע תקינים בעלי תנועתיות טובה;
  • במרפאה, מחדירים את הזרע המושבח ישירות לחלל הרחם באמצעות קתטר, המוחדר דרך צוואר הרחם לחלל הרחם. פעולת ההזרעה היא מהירה ואינה כרוכה בכאב.

hazraa

הבחירה המתווה את הטיפול המומלץ, מעקב מחזור טבעי והזרעה, השראת ביוץ על ידי טיפול הורמונלי והזרעה או הפריה חוץ גופית, תיעשה לאור בחינת נתונים שונים כגון גיל המטופלת, היסטוריה רפואית, ממצאי בדיקה גופנית, ממצאי בירור ראשוני וטיפולים קודמים אם היו.

להלן קישורים ישירים למספר בנקי זרע. מומלץ ליצור קשר עם מספר בנקי זרע על מנת לקבל מידע על הליך בחירת התורמים, המידע הניתן על התורמים, העלות הכספית, שמירת מנות זרע מאותו התורם להמשך ועוד, לצורך השוואה.

בנק הזרע הציבורי ברמב"ם

קריובנק בנק הזרע באלישע 

בנק הזרע אסותא סופרם 

בנק הזרע בהרצליה מדיקל סנטר

בהצלחה!!!