הקשר בין גוף ונפש בטיפולי פוריות, בין רפואה קונבנציונלית לטיפולים תומכים/משלימים – מנקודת מבטה של רופאת פיריון "קונבנציונלית"

כמי שנאלצה לעבור דרך ארוכה וקשה עד להולדת ילדי, אני יודעת ומבינה היטב, מה המחשבות והרגשות המלוות את מי שאינן מצליחות להרות ומה המצב בו שורות נשים בתחילת ובעיצומה של הדרך להריון ולהורות כאשר מתברר כי נדרשים טיפולי פוריות. אני יודעת ומבינה היטב, עד כמה התהליך דורש תעצומות נפש, סבלנות, אמונה, אופטימיות ושוב סבלנות, התמודדות עם אכזבות, בכי, כעס ותקווה, עד להצלחה ולאושר.
כיום ברב מרפאות הפוריות וההפריה החוץ גופית הציבוריות והפרטיות השיטה היא שהמטופלת עוברת ברור רפואי לסיבת אי הפוריות, מקבלת תוכנית טיפול בהתאם, לוקחת את הטיפול בביתה, מגיעה למעקב (אולטרסאונדים ובדיקות דם), מקבלת הוראות להמשך טיפול, לבסוף מבוצעת הזרעה או שאיבת ביציות והחזרת עוברים – להתראות לשבועיים ואז הבדיקה המיוחלת שאיתה מגיע או אושר גדול או תהום שחורה, כאב גדול, עצב, ייאוש, אכזבה, כעס. ברב המקרים המטופלת מקבלת משפט קצר של לא נורא בפעם הבאה, מקסימום טישו וליטוף למרות שזה בדרך כלל קורה טלפונית או מול מסך המחשב. ומכאן בעיקר המטופלת לבד, לבד, לבד עם כל התחושות והרגשות…
בדרך כלל כשזוג עם אי פוריות עובר את התהליך למרות הניסיון לשיתוף ועזרה הדדית יש קשיים, סדקים, מתחים, אשמה והאשמה וגם הקשר הזוגי עובר טלטלה גדולה מה שמוסיף לעיתים רבות קושי רב.
מחקרים מראים שנשים עם אי פוריות חוות דיכאון וחרדה כמו אנשים עם המחלות הקשות ביותר (כגון סרטן ואיידס), כמו כן ברור כי המצב הנפשי של המטופלות משפיע על הצלחת הטיפול.
אני מבינה ומאמינה כי במקביל לטיפול הרפואי הקונבנציונלי המקצועי והמתקדם שקיים היום, חשובה ביותר הדרך. אין ספק שהמטופלת אינה צריכה לעבור את המסע הזה לבד.
לאחר שרכשתי את הכלים לתת את הטיפול הרפואי המיטבי והמתקדם ביותר, החלטתי להוסיף ולהתפתח וללמוד את התחום של גוף ונפש בפוריות – Mind/Body for Fertility. לשם כך, נסעתי לבוסטון ארה"ב ללמוד מד"ר אליס דומר, פסיכולוגית קלינית, בוגרת הרווארד, הנחשבת כמובילת התחום בארצות הברית ובעולם. השתלמתי בסדנא שפיתחה ד"ר דומר ולמדתי ממנה טכניקות הרפיה, כלים להתמודדות עם מתח ועוד רבות בתחום.
אני מאמינה כי כל מטופלת צריכה טיפול תמיכתי – משלים מעבר לטיפול הרפואי הקונבנציונלי. לשמחתי ישנן אופציות רבות לטיפול משלים לטיפולי הרפואה הקונבנציונליים כך שכל מטופלת יכולה לבחור את התמיכה המתאימה לה.
חלק מיתרונות הטיפול המשלים הוא שהמטופלת לוקחת חלק בטיפול, היא עושה משהו בעצמה למען עצמה ולמען הצלחת הטיפול מה שנותן לה קצת תחושת שליטה והשפעה בניגוד לטיפול הקונבנציונלי בו היא בדרך כלל רק מבצעת הוראות שקיבלה ומרגישה לעיתים קרובות חסרת שליטה וחסרת אונים. מעבר לכך שהטיפול והתמיכה המשלימים יכולים לשפר במצבים מסוימים את הסיכוי להריון, אין לי ספק שהם הופכים את הדרך ליותר קלה.
בנוסף אני מציעה לכל מטופלת לנסות ולהבין את הפיזיולוגיה של טיפולי הפוריות, התרופות, הפרוטוקולים, משמעות בדיקות הדם וכולי. אל תרגישו נודניקיות, תשאלו שאלות, דרשו לקבל תשובות ברורות והסברים מלאים. אני בטוחה שהבנה מלאה של הטיפול מורידה את רמת החרדה מה שמעבר לשיפור איכות החיים יכול להוביל גם לתוצאות טובות יותר.
אסיים בנימה אופטימית: רפואת הפיריון התקדמה בעשורים האחרונים בצורה מדהימה. ובדרך זו או אחרת, למרות שהדרך לעיתים קשה, מייאשת וארוכה, כל אחת יכולה להפוך לאמא!!
אז שיהיה לכולכן בהצלחה, תמר לתאום תור לייעוץ חייגו: 054-4458570. לקריאה נרחבת בנושאים הקשורים לפוריות לחצי על הקישור: https://drtamararnon.com/